در روز سهشنبه، گوگل آموزش فدرال (FLoC) را با یک پیشنهاد هدفگیری مبتنی بر علاقه به نام Topics جایگزین میکند. Topics API موضوعات مورد علاقه (بر اساس سابقه مرور کاربر) را بدون دخالت سرورهای خارجی انتخاب می کند و آن موضوعات را با سایت های شرکت کننده به اشتراک می گذارد.
Google قصد دارد به زودی آزمایش توسعه دهندگان تم ها را در کروم آغاز کند، از جمله کنترل های کاربر (در ادامه در مورد آن بیشتر توضیح می دهیم). گوگل گفت که تکرار نهایی کنترلهای کاربر و سایر جنبههای فنی نحوه کار Themes بر اساس آزمایش و بازخورد تعیین میشود.
تم ها چگونه کار می کنند گوگل در بیانیهای گفت: «با موضوعها، مرورگر شما از تاریخچه جستجوی شما برای تعیین چند موضوعی که در آن هفته بیشتر به آنها علاقه دارید، مانند «تناسب اندام» یا «سفر» استفاده میکند.
هنگامی که کاربر از یک سایت شرکت کننده بازدید می کند، Topics سه موضوع (یک موضوع از هر سه هفته قبل) را برای اشتراک گذاری با سایت و شرکای تبلیغاتی آن انتخاب می کند. حداکثر پنج موضوع مربوط به مرورگر وجود دارد. تم ها به مدت سه هفته ذخیره می شوند و انتخاب تم در دستگاه بدون دخالت سرورهای خارجی مانند سرورهای خود گوگل انجام می شود.
بن گالبریث، مدیر محصول در کروم، گفت که گوگل این ابتکار را با “حدود ۳۰۰ موضوع که نشان دهنده تقاطع طبقه بندی محتوای IAB V2 و بررسی طبقه بندی تبلیغات ما است” راه اندازی می کند. یا ما می توانیم ببینیم چند صد موضوع باقی مانده است. [of topics]”
او میگوید: «با استفاده از طراحی تم، به دامنه یا ساب دامنه یک سایت نگاه میکنیم تا یک موضوع را به آن سایت نگاشت کنیم.» او توضیح میدهد که گوگل متن یک مقاله را برای تعیین موضوع مناسب تجزیه نمیکند.
گالبریت گفت: اگر سایتی در Topics API شرکت نکند، “پس موضوعی را ارائه نخواهد کرد و موضوعی را دریافت نخواهد کرد.” خود سایت یا شرکای تبلیغاتی آن ممکن است به Topics API دسترسی داشته باشند.
گوگل همچنین توضیحات فنی را با جزئیات بیشتر درباره پیشنهادات تم منتشر کرده است.
تفاوت بین FLoC و موضوعات. یکی از تفاوتهای کلیدی بین FLoC و Topics API، پیشنهاد قبلی هدف گوگل، این است که Topics کاربران را در گروههایی گروهبندی نمیکند. همانطور که Electronic Frontier Foundation اشاره می کند، از تکنیک های انگشت نگاری می توان برای تشخیص مرورگر کاربر از هزاران کاربر دیگر در همان گروه برای ایجاد یک شناسه منحصر به فرد برای آن مرورگر استفاده کرد.
علاوه بر این، طبق گفته FLoC، مرورگر اطلاعاتی در مورد عادات مرور کاربر جمعآوری میکند تا آن کاربر را به یک گروه اختصاص دهد و هر هفته گروههای جدیدی را بر اساس دادههای مرور هفته قبل اختصاص میدهد. موضوع API موضوعات مرتبط را هر هفته بر اساس سابقه جستجوی کاربر تعیین می کند، اما این موضوعات را به مدت سه هفته ذخیره می کند.
آزمودنیها سه موضوع را برای اشتراکگذاری با سایتها و تبلیغکنندگان انتخاب میکنند، در حالی که FLoC شناسههای گروهی را به اشتراک میگذارد.
کنترل های کاربر موضوع و اقدامات حریم خصوصی. گوگل در حال ایجاد کنترل هایی است که به کاربران کروم اجازه می دهد موضوعات مرتبط را مشاهده کنند. کاربران این گزینه را خواهند داشت که تم ها را حذف کنند یا تم ها را به طور کامل غیرفعال کنند. در حال حاضر هیچ برنامه ای وجود ندارد که به کاربران اجازه دهد به صورت دستی تم های خود را اضافه کنند.
علاوه بر این، گوگل گفت این موضوعات برای حذف مقوله های حساس مانند نژاد و گرایش جنسی انتخاب شده اند.
زمان نشان خواهد داد که از کدام مرورگرها استفاده خواهد شد. گوگل هنوز در مراحل اولیه اجرای Topics API است، بنابراین مرورگرهای دیگر ممکن است فرصتی برای ارزیابی آن نداشته باشند. اما کروم تنها مرورگری بود که از نسخه قبلی خود (FLoC) استفاده کرد، بنابراین بعید است که مرورگرهای فایرفاکس، سافاری، اج و سایر مرورگرها این بار پیشنهاد گوگل را بپذیرند.
Galbraith گفت: «زمان نشان خواهد داد که ما توصیفگر را به اشتراک میگذاریم و این آغاز فرآیندی است برای بحث با مرورگرهای دیگر درباره دیدگاههایشان در مورد Topics API».
چرا ما اهمیت می دهیم. گوگل در سال آینده دیگر از کوکی های شخص ثالث در کروم استفاده نمی کند و اکنون ما در مورد هدف گیری مخاطبان بهتر می دانیم.
قبل از Theme API، گوگل با FLoC با چالشهای متعددی از جمله عدم پذیرش، بازپسگیری صنعت و مسائل نظارتی مواجه بود. این شرکت احتمالاً برخی از این چالشها را با این پیشنهاد جدید برطرف کرده است، اما استفاده از مرورگرهای دیگر هنوز بعید است، که میتواند بر میزان بزرگی تبلیغکنندگان در مقابل کاربران تأثیر بگذارد.
Google در حال حاضر قصد دارد به جدول زمانی در دسترس بودن API Privacy Sandbox در Q4 2022 پایبند باشد، اما در صورت نیاز به تنظیمات ممکن است جدول زمانی Privacy Sandbox را به روز کند.
نظرات بیان شده در این مقاله نظرات نویسنده مهمان است و لزوماً نظرات سرزمین موتورهای جستجو نیست. نویسندگان کارکنان در اینجا فهرست شده اند.