به طراح وب خوش آمدید.
اگر از همکاران خود بپرسید “تجارت اجتماعی چیست؟” اکثر آنها احتمالاً به شما خواهند گفت که این فروش کالا و/یا خدمات در شبکه های اجتماعی است.
با این حال متاسفم که این رایج ترین پاسخ به این سوال است که “تجارت اجتماعی چیست؟” در آنجا، دقیقاً بیانگر آنچه تجارت اجتماعی واقعاً مستلزم آن است، نیست.
ببینید، تجارت اجتماعی فقط فروش نیست. این بیشتر یک تجربه خرید کامل است که تجارت الکترونیک را آنطور که ما می شناسیم متحول کرده است. 🛍️
این تجربه خود از چندین زمینه مشترک گسترده تشکیل شده است که در حال حاضر نشان می دهد که تجارت اجتماعی سه برابر سریعتر از تجارت الکترونیک سنتی رشد می کند. [۱]. درآمد سالانه فروش ۱٫۳ تریلیون دلار است و انتظار می رود تا سال ۲۰۲۶ به ۲٫۹ تریلیون دلار افزایش یابد. [۲].
من می گویم وقت آن است که شما در عمل شرکت کنید.
در اینجا یک راهنمای مبتدی است که در آن اطلاعاتی در مورد ⏩ پیدا خواهید کرد تجارت اجتماعی چیستتجارت اجتماعی چگونه کار می کند و کجا باید آن را راه اندازی کرد.
⏩ را هم قرار دادیم نمونه هایی از تجارت اجتماعیو همچنین ⏩ پلتفرم های تجارت اجتماعی که ممکن است بخواهید آن را امتحان کنید.
تجارت اجتماعی چیست؟
تجارت اجتماعی ترویج، توزیع، خرید و فروش کالاها/خدمات از طریق کانال های رسانه های اجتماعی است. این کل سفر خریدار رسانه های اجتماعی، از کشف برند و تحقیق محصول گرفته تا تعامل و تبدیل را پوشش می دهد.
این تنها یکی از بسیاری از استراتژی های تجاری است که طیف وسیع تری از تجارت الکترونیک را تشکیل می دهد. در حالی که تجارت الکترونیک سنتی همه اشکال خرید آنلاین را پوشش میدهد، تجارت اجتماعی قیفهای فروش را که در رسانههای اجتماعی انجام میشود، تعریف میکند.
به عنوان مثال – آخرین باری که به طور تصادفی با یک فروشگاه مد در اینستاگرام یا فیس بوک روبرو شدید؟
عمل ساده کشف این صفحه سفر تجارت اجتماعی شما را آغاز کرد. و از آنجا، احتمالاً قبل از ضربه زدن به “خرید” برای خرید، شروع به کاوش در محصولات مختلف پیشنهادی کرده اید.
تجارت اجتماعی به حدی گسترده شده است که بیش از ۳۰ درصد از کاربران اینترنت در ایالات متحده اکنون مستقیماً از پلتفرم های رسانه های اجتماعی خرید می کنند. [۳].
این روند به ویژه در میان مصرف کنندگان جوان تر مانند هزاره ها و Gen Z محبوب است، زیرا ۷۷٪ از آنها در حال حاضر مستقیماً از رسانه های اجتماعی خرید می کنند. [۴].
بهترین نمونه های تجارت اجتماعی
کسبوکارهای کوچک و بزرگ با استفاده از طیف گستردهای از نقاط ارتباطی تجارت اجتماعی، فروش را به شدت افزایش میدهند.
این شش نمونه تجارت اجتماعی برخی از محبوب ترین معماری های آنها را خلاصه می کند:
تجارت اجتماعی مثال شماره ۱٫ ویترین ها
ویترین فروشگاه در اینجا به آن دسته از فروشگاههای تجارت الکترونیکی اشاره دارد که مارکها مستقیماً در پروفایل رسانههای اجتماعی خود تعبیه میکنند.
آنها به گونه ای طراحی شده اند که مانند فروشگاه های آنلاین کامل کار کنند، به این معنی که این ویترین های رسانه های اجتماعی محصولاتی را به نمایش می گذارند که خریداران می توانند بدون خروج از سایت رسانه اجتماعی پیدا کنند، کاوش و خریداری کنند.
مصرف کنندگان خود به ویترین های فروش اجتماعی واکنش مثبت نشان می دهند و ۷۲ درصد از آنها اذعان دارند که از راحتی مرور و خرید محصولات در همان جا لذت می برند. [۵].
تجارت اجتماعی مثال شماره ۲٫ پست های قابل خرید
پست های قابل خرید احتمالاً اولین چیزی است که هنگام توصیف تجارت اجتماعی به ذهن می رسد.
اینها پست های رسانه های اجتماعی فردی هستند که محصولات را به نمایش می گذارند و به بینندگان فرصت خرید می دهند. برندها اغلب آنها را با یک دکمه CTA ارسال می کنند که با کلیک روی آن، خریداران را به سمت پرداخت هدایت می کند.
آنها را در انواع کانال های رسانه های اجتماعی – پست های فیس بوک، پین های پینترست، استوری های اینستاگرام، حلقه های اینستاگرام، ویدیوهای TikTok و غیره مشاهده خواهید کرد.
تجارت اجتماعی مثال شماره ۳٫ تبلیغات قابل خرید
تبلیغات قابل خرید اساساً پست های قابل خریدی هستند که به عنوان تبلیغات رسانه های اجتماعی تنظیم شده اند. چنین پست های تبلیغاتی با دکمه های خرید همراه است که با آن می توانید به راحتی از صفحات شبکه های اجتماعی سفارش دهید.
از سوی دیگر، برندها این امتیاز را دارند که بخشهای خاص مصرفکننده را هدف قرار دهند.
پلتفرمهای اجتماعی مانند فیسبوک و اینستاگرام از تجزیه و تحلیل عمیق مخاطب و ردیابهای هوشمند استفاده میکنند تا به شما کمک کنند تا خریداران مناسب را بر اساس علایق، جمعیتشناسی، تعامل و موارد دیگر پیدا کنید.
تجارت اجتماعی مثال شماره ۴٫ خرید زنده
خرید زنده یک تجربه فروش تعاملی است که در آن مشتریان را در زمان واقعی از طریق فیدهای ویدیویی زنده جذب می کنید.
وظیفه شما این است که محصولات را به مخاطبان خود نشان دهید و احتمالاً به سؤالات مشتری پاسخ دهید و در عین حال به آنها اجازه دهید با استفاده از پیوندهای پرداخت تعبیه شده خرید کنند.
برای مثال، میتوانید از طریق فیسبوک لایو، راهاندازی محصولات خود را پخش کنید. این رویداد میتواند با یک لینک محصول همراه باشد که به مخاطب اجازه میدهد در میانه جریان خرید و معامله کند.
تاکنون، این مثال تجارت اجتماعی منجر به تبدیل بیش از ۵۰ درصد از مصرف کنندگان ایالات متحده شده است. [۶]. همه آنها اعتراف می کنند که پس از تحت فشار قرار گرفتن مجریان پخش زنده خرید کرده اند.
تجارت اجتماعی مثال شماره ۵٫ کمپین های نفوذ
اینفلوئنسر مارکتینگ تاکتیک دیگری برای اولویت بندی پس از فهمیدن پاسخ سوال «تجارت اجتماعی چیست؟» است.
و دلیل آن این است که اینفلوئنسرها در ایجاد آگاهی از برند، جذب مخاطبان، ایجاد سرنخ و تبدیل به طور استثنایی قابل اعتماد هستند.
آنها آنقدر قانع کننده هستند که بیش از ۵۰ درصد از نسل هزاره و ژنرال Zers به توصیه های محصول آنها اعتماد دارند. [۷]. این به تنهایی اینفلوئنسرها را حتی از افراد مشهور که سطح اطمینان ۳۸ درصدی دارند، جلوتر میاندازد.
هیچ قانونی در مورد چگونگی و زمان اجرای کمپین های تأثیرگذار تجارت اجتماعی وجود ندارد. می توانید آنها را استخدام کنید تا محصولات خود را در پست های خود تبلیغ کنند، محصولات خود را در ویدیوهای خود تبلیغ کنند یا شاید به عنوان شرکای وابسته عمل کنند.
هر رویکردی را که انتخاب کنید، میتوانید به ازای هر دلاری که در کمپینهای بازاریابی تأثیرگذار خرج میشود، به بازگشت سرمایه (ROI) در حدود ۵٫۲۰ دلار دست پیدا کنید. [۸]. و اگر به اندازه ۱۳ درصد مشاغل برتر محتاط باشید، می توانید به ازای هر ۱ دلار خرج شده، سود خود را تا ۲۰ دلار افزایش دهید.
تجارت اجتماعی مثال شماره ۶٫ پیام رسانی درون برنامه ای
درگیر کردن مشتریان بالقوه در تجارت اجتماعی نیز از طریق پیامرسانی درون برنامهای انجام میشود. این جایی است که شما پیامهای مستقیم شخصی (DM) را به مشتریان بالقوه، سرنخهای واجد شرایط و مشتریان با هدف اصلی ایجاد تبدیل ارسال میکنید.
در حال حاضر، ۶۴ درصد از مصرف کنندگان می خواهند با برندها ارتباط برقرار کنند. [۹]. و اگر بتوانید کاری کنید که آنها احساس ارتباط داشته باشند، ۵۷ درصد می گویند که مایلند هزینه های خود را افزایش دهند.
این کمپین ها به بهترین وجه با ابزارهای تخصصی پیام رسانی رسانه های اجتماعی مدیریت می شوند. شما به چیزی نیاز دارید که بتواند مخاطبان را تقسیم بندی کند، کمپین های خودکار ایجاد کند، گیرندگان را بر اساس محرک های از پیش تعیین شده هدف قرار دهد، و الگوهای نمونه تجارت اجتماعی سفارشی ایجاد کند.
بهترین پلتفرم ها و ابزارهای تجارت اجتماعی
اکنون که تجارت اجتماعی چیست و شش مطالعه موردی را بررسی کردیم، منطقی است که نگاهی به بهترین پلتفرمهای تجارت اجتماعی بیندازیم.
ما تاکنون دو گزینه را شناسایی کردهایم که هر دو بر اساس اکوسیستم رسانههای اجتماعی متا هستند. این همان چیزی است که هنگام شروع سفر تجارت اجتماعی خود باید در اولویت قرار دهید.
هر دو پلتفرم تجارت اجتماعی بسیار انعطافپذیر هستند، اتوماسیون کمپین را ارائه میدهند، هدفگیری سفارشی را ساده میکنند، از فروش اجتماعی همهکانالی پشتیبانی میکنند و تجزیه و تحلیلهای عمیقی را بر روی شاخصهای عملکرد کلیدی ایجاد میکنند.
پلت فرم تجارت اجتماعی شماره ۱٫ فروشگاه های فیس بوک
فیس بوک یکی از محبوب ترین پلتفرم های فروش اجتماعی است. دارای پایگاه مصرف کننده بیش از ۲٫۹ میلیارد کاربر فعال ماهانه، و همچنین انواع ابزارهای تعامل، بازاریابی و فروش است که می توانید برای تجارت اجتماعی از آنها استفاده کنید. [۱۰].
برجستهترین آنها فیسبوک Shops است، یک پلتفرم تجارت اجتماعی برای راهاندازی ویترین فروشگاههای سفارشی که تجربه خرید یکپارچه را از دستگاههای تلفن همراه ارائه میدهد. می توانید محصولاتی را از فروشگاه آنلاین خود پیشنهاد دهید، محصولات را با مجموعه محصولات سفارشی کنید و ظاهر و احساس فروشگاه خود را مطابق با برند خود سفارشی کنید.
بازرگانان میتوانند از طریق همه اشکال کانالهای اجتماعی در متا اکوسیستم، از جمله واتساپ، اینستاگرام دایرکت، مسنجر و غیره، مشتریان را جذب کنند. سپس تبدیلها از طریق پرداخت درون برنامهای انجام میشود، پس از آن مشتریان میتوانند نظرات خود را درباره محصول ارسال کنند.
پلت فرم تجارت اجتماعی شماره ۲٫ پست های قابل خرید در اینستاگرام
در حالی که اینستاگرام به اندازه فیس بوک ابزارهای تجارت اجتماعی ندارد، اما در رقابت برای شهودی بودن برنده می شود. این منجر به میانگین ارزش سفارش ۶۵ دلاری شد که در حال حاضر بالاترین قیمت در بین پلتفرم های تجارت اجتماعی است. فیس بوک با قیمت ۵۵ دلار در رتبه دوم قرار می گیرد، پس از توییتر با قیمت ۴۶ دلار و ۳۸ دلار از یوتیوب. [۱۱].
یکی از ابزارهای تجارت اجتماعی با بیشترین تبدیل در اینجا، Shoppable Posts است که به شما امکان می دهد فالوورهای اینستاگرام خود را مستقیماً از طریق پست های Instafeed، استریم های زنده، حلقه ها، ویدیوهای IGTV و استوری های اینستاگرام تبدیل کنید.
برای راهاندازی آن، به یک فروشگاه اینستاگرامی نیاز دارید که محصولات شما را ارائه دهد. از این کاتالوگ است که متعاقباً محصولاتی را برای برچسب گذاری در پست های خرید اینستاگرام خود ترسیم می کنید.
هنگامی که مشتریان بر روی برچسب ها کلیک کنند، می توانند اطلاعات محصول را مشاهده کنند و همچنین از طریق Instagram Checkout خرید کنند.
با این حال، شایان ذکر است که پست های قابل خرید اینستاگرام فقط برای فروشندگان در ۴۶ کشور در دسترس است و Instagram Checkout فقط برای فروشندگان و خریداران ایالات متحده در دسترس است.
جمع بندی: کدام استراتژی تجارت اجتماعی برای کسب و کار آنلاین شما بهتر عمل می کند؟ 📈
اکنون که به سختی به این سوال پاسخ دادیم – تجارت اجتماعی چیست – به علاوه نمونههایی از تجارت اجتماعی، پلتفرمهای تجارت اجتماعی و مقایسه تجارت الکترونیک و تجارت اجتماعی را در اختیار شما قرار دادیم، میتوانید استراتژی فروش اجتماعی استراتژیکتری را کنار هم قرار دهید. طرح.
در حالی که در حال انجام آن هستید، به خاطر داشته باشید که چیزی به نام بهترین استراتژی تجارت اجتماعی مطلق وجود ندارد. هر یک از کمپین های شما باید متناسب با مخاطبان خاص، محصولات، قیف فروش و پلت فرم تجارت اجتماعی شما باشد.
با خیال راحت گزینه های مختلف را آزمایش کنید یا شاید حتی چندین کانال اجتماعی را برای ایجاد یک پلتفرم تجارت اجتماعی همه کانالی ترکیب کنید.
همچنین به یاد داشته باشید که تجارت اجتماعی به فیس بوک و اینستاگرام محدود نمی شود. همچنین می توانید آن را در پلتفرم های زیر امتحان کنید:
- فروشگاه های توییتر
- آمازون لایو
- پخش زنده در یوتیوب
- خرید TikTok
- خرید در پینترست
👉 اگرچه ممکن است آنها به اندازه فیس بوک و اینستاگرام پیشرفته نباشند، آنها را برای اهداف تجارت اجتماعی کاملا مناسب خواهید یافت.
اکنون که این پست را خواندید، آیا هنوز به این فکر می کنید که “تجارت اجتماعی چیست”؟ امیدوارم نه، اما اگر هنوز سوالی دارید، لطفا از بخش نظرات زیر استفاده کنید و بپرسید!