به طراح وب خوش آمدید.
اگر از پسوندی مانند .co به جای .com استفاده کنید، یافتن نام دامنه آسان تر خواهد بود. اما پسوند دامنه .co به چه معناست؟ آیا بر سئو یا سایر جنبه های کشف آنلاین تأثیر می گذارد؟ این راهنمای .com و .co به تمام سوالات شما در مورد این افزونه ها پاسخ خواهد داد.
بیا شروع کنیم!
📚 فهرست مطالب:
.com و .co پسوندهای دامنه هستند که دامنه های سطح بالا (TLD) نیز نامیده می شوند. پسوندهای دامنه در ابتدا برای کمک به دستهبندی وبسایتها ایجاد شدند، با گزینههایی مانند .org و .biz که هدف آنها مشخص کردن هدف یک وبسایت است.
TLD .com از کلمه تجاری گرفته شده است و به معنای تجاری بودن یک وب سایت است، اما برای انواع وب سایت ها استفاده می شود.
پسوند .com با بیش از ۲۴۴ میلیون وب سایت از آن استفاده می کند، محبوب ترین TLD است. [۱]. این ۳۷ درصد از کل وب سایت های موجود است!
.co TLD به عنوان یک افزونه برای وب سایت های کلمبیایی شروع به کار کرد، به این معنی که از نظر فنی به عنوان یک برنامه افزودنی خاص کشور شروع به کار کرد.
با این حال، این ارتباط با گذشت زمان از بین رفت زیرا مالکیت TLD چندین بار تغییر کرد و محدودیتها برداشته شد و به هر کسی اجازه داد یک دامنه .co ایجاد کند.
پسوند دامنه .co همچنین تنها نمونه از پسوند دامنه خاص کشور نیست که در سراسر جهان گسترده تر شده است. به عنوان مثال، پسوند دامنه .io با وجود اینکه از نظر فنی یک پسوند دامنه برای قلمرو بریتانیایی اقیانوس هند است، در بین شرکت های فناوری بسیار محبوب است.
🔎 حال بیایید به مزایا و معایب استفاده از پسوند دامنه محبوب تر .com نگاهی بیندازیم.
مزایای استفاده از .com 👍
مزیت اصلی استفاده از .com TLD این است که برای اکثر کاربران اینترنت آشناترین انتخاب است. در واقع، آنقدر محبوب است که اگر شخصی نتواند پسوند دامنه شما را به خاطر بسپارد، احتمالاً به طور پیش فرض از .com استفاده خواهد کرد.
یکی دیگر از دلایل استفاده از نام دامنه .com اعتماد است. ارسالکنندگان هرزنامه و سایر کاربران غیرقابل اعتماد اغلب از یک TLD کمتر رایج استفاده میکنند، بنابراین افراد کمتر روی این سایتها کلیک میکنند، به خصوص اگر فکر کنند میتوانید جعل شرکت دیگری با همان دامنه اما با پسوند com.
ایمیل های خاص TLD هرزنامه بالا برای مثال، xyz. و .club نیز ممکن است برای جلوگیری از هرزنامههایی که میتواند به توانایی شما در اجرای کمپینهای بازاریابی ایمیلی آسیب برساند، مسدود شوند.
به هر دوی این دلایل، دامنه های .com تقاضای زیادی دارند. این به این معنی است که آنها همچنین تمایل دارند ارزش فروش مجدد بیشتری داشته باشند، که اگر به دنبال فروش تجارت آنلاین خود در آینده هستید، توجه مهمی است.
معایب استفاده از .com 👎
تنها نقطه ضعف استفاده از .com تعداد نام های دامنه ای است که قبلاً گرفته شده است.
نه تنها میلیونها وبسایت از این پسوند دامنه استفاده میکنند، بلکه میلیونها دامنه پارک شده نیز وجود دارد که با هدف فروش مجدد توسط فلیپرهای دامنه خریداری شدهاند.
این می تواند یافتن دامنه .com را که مناسب برند شما باشد و در حال حاضر در دسترس است دشوار کند.
مزایا و معایب .co
💡 بعد، اجازه دهید همان مزایا و معایب پسوند دامنه .co را بررسی کنیم.
مزایای استفاده از .co 👍
بزرگترین مزیت استفاده از پسوند دامنه .co قابلیت دسترسی است. اگرچه یافتن تعداد دقیق وبسایتهایی که در حال حاضر از دامنه سطح بالای .co استفاده میکنند سخت است، میتوانید مطمئن باشید که تعداد آنها بسیار کمتر از ۲۳۳٫۵ میلیون است.
دامنههای موجود در این TLD نیز کمتر برای فروش مجدد پارک میشوند. این امر یافتن دامنه .co مناسب برای کسب و کار شما را بسیار آسان تر از یافتن دامنه مناسب .com می کند.
البته، برای بسیاری از پسوندهای دامنه دیگر غیر از .com در دسترس بودن بالایی وجود دارد. برخی از آنها، مانند .inc، تنها برای چند هزار وب سایت مورد استفاده قرار گرفتند. [۲].
اما طبق نظرسنجی GrowthBadger، .co قابل اعتمادترین و به یاد ماندنی ترین جایگزین TLD است. [۳]. این بدان معنی است که اگر نمی توانید از پسوند com استفاده کنید اما می خواهید وب سایت شما قابل اعتماد باشد، .co بهترین گزینه برای شماست (حداقل بر اساس این نمونه نظرسنجی).
آخرین دلیلی که .co یک TLD عالی است این است که کوتاه است. این کار تایپ کردن را آسانتر میکند، بهطور کامل در یک دستگاه تلفن همراه دیده میشود و البته به خاطر سپردن آسانتر میشود.
همچنین می تواند به وب سایت شما یک حس جدید و متفاوت به وب ایجاد شده بدهد که جذابیت سایت شما را برای نسل های جوان افزایش می دهد.
معایب استفاده از .co 👎
.co ممکن است نسبت به TLD های دیگر غیر از .com به یاد ماندنی تر باشد، اما هنوز به اندازه نسخه اصلی .com به یاد ماندنی نیست. همچنین فقط یک حرف را تغییر می دهد، بنابراین بسیاری از افراد ممکن است از روی عادت .com را تایپ کنند، حتی اگر می دانستند که .co را تایپ کنند.
ضرر بزرگ دیگر پسوند .co هزینه آن است. در حالی که یک دامنه .com معمولاً در اکثر ثبت کنندگان برتر دامنه ۱۲ تا ۱۵ دلار در سال هزینه دارد، دامنههای .co اغلب ۲۵ تا ۲۸ دلار در سال هزینه دارند.
این هزینه سالانه برای اکثر کسب و کارها هنوز بسیار کم است، اما اگر بودجه کمی دارید، تفاوت ۱۳ دلاری می تواند بانک را خالی کند.
جایگزین های .com و .co
این مقاله بر روی .com و .co تمرکز دارد، اما آن ها با تنها TLD های موجود فاصله دارند. در واقع صدها TLD برای انتخاب وجود دارد.
دو دسته از TLD ها وجود دارد که ممکن است بخواهید در نظر بگیرید:
- محلی. اگر وب سایت شما به شدت برای افرادی از یک منطقه خاص هدف قرار گرفته است، از TLD منحصر به فرد آن منطقه استفاده کنید. اینها پسوندهایی مانند .ca، .fr و .eu هستند. لطفاً توجه داشته باشید که بسیاری از این برنامههای افزودنی دارای قوانین خاصی هستند که نشان میدهد چه کسی میتواند از آنها استفاده کند، و ممکن است اثبات اینکه شما یا کسبوکارتان در منطقهای است که میخواهید از برنامه افزودنی استفاده کنید، وجود دارد.
- تخصص. اینها TLDهایی هستند که چیزی در مورد وب سایت/کسب و کار شما به مردم می گویند. به عنوان مثال، .org معمولا برای سازمان های دولتی و غیرانتفاعی استفاده می شود. TLDهای تخصصی دیگر عبارتند از .biz، .tech و .io.
همچنین ممکن است بخواهید دامنه خود را با پسوندهای متعدد خریداری کنید تا از جعل هویت سایت شما توسط دیگران جلوگیری شود.
برای پایان دادن به مقایسه دامنه های .com و .co، اجازه دهید به چند سوال رایج که ممکن است داشته باشید پاسخ دهیم…
به گفته خود گوگل [۴]، استفاده از یک پسوند دامنه جدید به رتبه بندی موتور جستجوی شما آسیبی نمی رساند. این بدان معناست که دامنه های سطح بالای .com و .co شانس مساوی برای قرار دادن شما در صفحه اول گوگل دارند.
از نظر فنی، .co هنوز یک پسوند دامنه کلمبیایی است، اما در حال حاضر برای استفاده بین المللی در دسترس است. در واقع، سایت کلمبیایی گوگل و بسیاری از سایت های کلمبیایی دیگر از .com.co به جای .co معمولی استفاده می کنند. اگر میخواهید یک وبسایت خاص برای کلمبیاییها ایجاد کنید، به جای دامنه سطح بالای .co از دامنه سطح بالای .com.co استفاده کنید.
قیمت حق بیمه .co برای جلوگیری از هرزنامه ها و کلاهبرداران از استفاده از این برنامه افزودنی است. امید است که این امر همچنین مانع از خرید همزمان هزاران دامنه .co و افزایش مصنوعی رقابت برای آن دامنهها توسط متصرفان دامنه شود.
انتخاب دامنه یکی از مهمترین کارهایی است که هنگام ساخت یک وب سایت انجام می دهید، بنابراین مهم است که چندین فاکتور را در نظر بگیرید:
– وب سایت شما در مورد چیست؟
– چه محصولات یا خدماتی را (در صورت وجود) در وب سایت خود می فروشید.
– مخاطب شما کیست؟
– می خواهید چه احساساتی را با برند شما مرتبط کنند
– از چه کلمات کلیدی می توانید برای ایجاد یک نام دامنه بهینه شده برای سئو استفاده کنید
همچنین میتوانید از دوستان و همکاران بازخورد دریافت کنید تا ببینید آیا نامی که در نظر دارید واقعاً ارزش بررسی دارد یا خیر.
.com یا .co: از کدام دامنه استفاده کنم؟
اکنون که تمام جزئیات مهم بحث .co در مقابل com را پوشش دادیم، وقت آن است که پسوند دامنه خود را انتخاب کنید. اما کدام گزینه برای کسب و کار شما بهترین است؟
👉 خب بستگی داره:
- اگر می خواهید به عنوان بخشی از اینترنت تاسیس شده شناخته شوید و مطمئن شوید که سایت شما به راحتی قابل یادآوری است، پسوند com بهترین گزینه برای شماست.
- اگر می خواهید وب سایت خود را جدید و تازه جلوه دهید، .co یک انتخاب عالی است. همچنین اگر .com برای نام دامنه ایدهآل شما قبلاً انتخاب شده باشد، میتوانید از .co استفاده کنید، اما این همیشه عاقلانهترین رویکرد نیست، زیرا اگر بهطور تصادفی .com را تایپ کنند و در سایت دیگری قرار بگیرند، میتوانید بازدیدکنندگان را از دست بدهید.
در هر صورت، فقط در چند دقیقه می توانید دامنه خود را ثبت کنید ⏲️ و شروع به ساخت وب سایت خود کنید!
قرار است از کدام دامنه سطح بالا استفاده کنید: .com یا .co؟ در نظرات به ما اطلاع دهید!