وبسایت، مهمترین بخش یک کسبوکار دیجیتال است. هرقدر برای ساختار، طراحی و بهبود آن تلاش کنید میتوانید شانس دیده شدن و نهایتاً موفقیت خود را تضمین کنید.SEO برای هر کسبوکاری که آنلاین فعالیت میکند مهم است و ممکن است خیلیها متوجه نباشند که باید آن را در طول فرآیند طراحی وب سایت اعمال کنند، نه بعدازآن.
سایت شما، مرکز دنیای بازاریابی دیجیتال شما است. جایی که همه فعالیت های دیجیتال به سمت آن جریان دارند. البته بزرگترین سرچشمه ترافیک آن را جستجوهای ارگانیک تشکیل میدهد.بااینحال در اکثر مواقع، کسبوکارها تا قبل از طراحی یا بازطراحی شدن سایتشان به SEO فکر نمیکنند، این نوع سایتها عموماً در حوزه SEO و بازاریابی دیجیتال بی برنامه عمل می کنند. شاید ظاهر جذابی داشته باشند، اما اگر متخصصان بازاریابی نتوانند در زمان طراحی، فعالیت داشته باشند، مانند این است که با یک پای چوبی در مسابقه دو شرکت کردهاید. یا در بهترین حالت مجبور میشوید برگردید و دوباره از ابتدا شروع کنید که باعث هدر رفت زمان و هزینه هدر می شود.
اخیراً به ارتباط بین SEO و طراحی وب سایت توجه زیادی شده است و راهنماهای مختلفی در حوزه برنامهریزی و طراحی سایت ارائهشده است که در انجام امور مختلف در طول این فرآیند کمک میکند.
اساس کار
چند عنصر اساسی، چارچوب یک فرآیند طراحی سایت بسیار بهینه را مشخص میکنند.
دامینها
شاید کسبوکار شما از example.com بهعنوان دامین اصلی استفاده میکند. اما ممکن است دامینهای دیگری هم داشته باشید. اطمینان از اینکه دامین شما مفهوم و مرتبط به نظر برسد و با آنچه انجام میدهید متناسب باشد دارای اهمیتی فوقالعاده است. همچنین باید حتماً همه دامینهای فرعی و متغیرها بهدرستی به سایت اصلی اشاره داشته و همه را به یک نسخه واحد و موجه از سایت هدایت کنند.
فکر نکنید که قرار دادن کلیدواژههای اصلی در نام دامین به شما کمک میکند. این کار میتواند به یک کسبوکار محلی یا کوچک کمک کند، باید به گسترش کسب و کار خود نیز فکر کنید و بازار جهانی را در نظر بگیرید.
هاست
هاست شما هم بسیار مهم است. یک سایت کند کاربران را ناراحت میکند. هاست شما باید از قوانین عرف پیروی کند. هاست را از همانکشوری که مخاطبانتان هستند تهیه کنید.
CMS
CMS یا سیستم مدیریت محتوایی که برای کسبوکارتان انتخاب میکنید، میتواند تأثیر بسیاری در میزان موفقیت شما داشته باشد. در خیلی از مواقع وردپرس انتخاب خوبی است، اما تنها گزینه موجود نیست. مطمئناً در سطح پایه به شکلی طراحیشده است که گوگل میتواند آن را درک کند. اما به این معنی نیست که بهترین انتخاب از میان گزینههای موجود است، اما قطعاً نقطه شروع مناسبی برای اکثر کسبوکارها محسوب میشود. فقط مطمئن شوید که CMS انتخاب کنید که برای وضعیت شما مناسب باشد.
خزیدن و دسترسی
اولین گام این است که مطمئن شوید بات های موتور جستجو میتوانند در سایت شما بخزند و بفهمند چهکاری را در کجا انجام میدهید.
فهرست بندی
آنها برای درک سایت شما باید بتوانند محتوای صفحات را بخوانند. یعنی محتوای اصلی سایت شما باید در اصل، مبتنی بر نوشته باشد. نه تصویر باشد، نه فایل فلش و نه ویدیو. حتی در این جهان همواره در حال پیشرفت، محتوای اصلیتان باید هنوز مبتنی بر نوشته باشد. برخی ابزار مانند فونتهای وب وجود دارند که میتوانید هنوز هم علاوه بر رعایت این اصل، از تصاویر هم استفاده کنید. اما باید دقت کنید به زبانی کاملاً واضح توضیح داده باشید تا موتور جستجو بتوان آن را بخواند و منظور شمارا درک کند.
تصاویر، ویدیوها، PDF ها و محتوا هم مهم هستند و میتوانند بهعنوان منبعی از ترافیک بهدستآمده از موتور جستجو باشند. فراموش نکنید که اینها هم باید قابل خواندن و فهرست شدن برای بات ها باشند.
ساختار لینک
برای فهرست کردن محتوایی که در صفحه اصلی قرار ندارند، نیاز به لینکهای خارجی خواهید داشت که موتورهای جستجو بتوانند در آنها بخزند. ناوبری اصلی سایت، دستورهای موتور جستجو و ابزاری مانند XML نقشه سایت، همگی به موتور جستجو کمک میکنند تا بتواند در سایت شما بخزد و صفحات جدید را پیدا کند. به کمک ابزارهایی مانند Screaming Frog میتوانید مطمئن شوید که موتورهای جستجو بهراحتی میتوانند در سایت شما بخزند.

سئوکار حرفه ای:مهندس مهدی مژدهی