تبلیغات محتوایی چیست؟
صنعت بازاریابی و تبلیغات برای ابداع و معرفی یک سرواژه یا اصطلاح جدید در هر شبی که صبح میشود بسیار بدنام است. برخی از این واژهها و اصطلاحها مانند “بازاریابی محتوایی” بسیار مطرح و شناختهشده میشوند و برخی دیگر دوره عمر بسیار کوتاهی دارند، تا جایی که اگر نامی از آنها ببریم ممکن است شما آن را بهعنوان واژه تخصصی حوزه بازاریابی نشناسید.
در ادامه این مطلب قصد معرفی یکی از این واژههایی راداریم که شاید اخیراً به این صنعت اضافهشده است و آنهم تبلیغات محتوایی – content advertising- است، میخواهیم از کجا آمده، از چه چیزی ساختهشده و آیا حق باقی ماندن در مجموعه واژگان ما در سال جاری را دارد یا خیر؟ شاید لزومی نداشته باشد که آن بهعنوان واژهای مرکب از دو واژه سادهتر قبول کنیم، اما چیزی که از ظاهر آن پیداست، این است که از ترکیب دو واژه با مفهوم بازاریابی محتوایی + تبلیغات ساختهشده است:

تبلیغات
تبلیغات بهعنوان نوعی ترفیع و ترویج غیرشخصی محصولات و خدمات توصیف میشود و موضوع آن در رابطه با تفهیم ارزش پیشنهاد فروش یک محصول یا خدمت در مقیاسی مشخص است. از قدیم، این نوع ارتباط را یک نوع ارتباط یکطرفه میشناختند.
بازاریابی محتوایی
مطمئنم که بهخوبی با تعریف بازاریابی محتوایی آشنایی دارید، یکی از تعاریفی که برای این نوع از بازاریابی ارائهشده است به این قرار است که: بازاریابی محتوایی یک رویکرد استراتژیک بازاریابی است که متمرکز بر تولید و توزیع محتوای مرتبط، مستمر و باارزش بهمنظور جذب و نگهداری مجموعهای از مخاطبین با دقت و بهروشنی تعریف و مشخصشده است – و درنهایت در پی هدایت رفتار سودمند مشتری است. بازاریابی محتوایی در رابطه با ارتباط برقرار کردن با مصرفکنندهها بدون فروش چیزی به آنهاست. این حوزه از بازاریابی در ارتباط با ارائه محتوا آموزشی، سرگرمکننده و همواره همراه باارزش افزوده به مصرفکنندهها بهمنظور غنیسازی تجربه وب گردی آنها میباشد.
تبلیغات محتوایی
از آنجائی که بازاریابی محتوایی اساساً مرتبط با ارائه ارزش از طریق محتوا (آموزش، سرگرمی الهام بخشیدن) است، در دوره کنونی بهطور ویژهای به دلیل پذیرش بسیار زیاد و قابلقبول شبکههای اجتماعی موفقیتآمیز میباشد. بدون وجود شبکههای اجتماعی، تصور ویروسی شدن یک محتوا بهصورت فعلی بسیار سخت و مشکل است.
توانایی مصرفکنندهها بهمنظور داشتن یک گفتگو دوسویه از طریق به اشتراکگذاری محتوا به بازاریابان فرصتی فوقالعاده برای بهرهبرداری از ترافیک اجتماعی و ارگانیک برای دیده شدن محتوای خودشان توسط دیگران را میدهد. بااینوجود، به دلیل اشباع فضای اینترنت با محتوای تولیدشده توسط کاربران و برندهای مختلف، دست پیدا کردن به مصرفکنندهها از طریق کانالها و شیوههای ارگانیک سختتر و سختتر شده است. اگر شما دارای یک صفحه فیسبوک هستید و در آن فعالیت دارید، مطمئناً اخیراً متوجه گزینهای تحت عنوان exposure به معنای نمایش و در معرض چیزی قرار گرفتن بهمنظور نمایش بیشتر و سریعتر محتوای خود برای تعداد مخاطبین بیشتر شدهاید.
در متون مختلف بازاریابی خیلی کم در مورد موضوع تبلیغات محتوایی مطلبی نوشته، ترجمه و ارائه میشود و چیزی هم که اغلب در این رابطه نوشته و منتشر میشود، خیلی قدیمی و از تاریخ گذشته است. تبلیغات محتوایی نوشتن متن تبلیغات نیست. ما آن را بهصورت زیر تعریف میکنیم:
تبلیغات محتوایی یک استراتژی بازاریابی بهمنظور تولید محتوایی است که هدف اصلی توزیع آن از طریق کانالهای پولی و بهمنظور افزودن ارزش به مخاطب است. بهطور طبیعی، تبلیغات محتوایی (استراتژی جامع و فراگیر) و تبلیغاتی که هماهنگ و مناسب با زیرساخت توزیع و ارائه آن است، دستبهدست هم و با یکدیگر پیش میروند. درحالیکه تمامی انواع محتوا اغلب بر روی وبلاگ برند مرتبط با خودش منتشرشده و از طریق شبکهها و کانالهای اجتماعی مختلف منتشر میشوند، تولید محتوایی که برای توزیع از طریق کانالهای پولی و شیوههای مشابه با آن تولید میشوند، بهطورکلی متفاوت است.
محتوایی که با توجه به اصول کلی بهینهسازی نتایج موتورهای جستجو (سئو) تولید میشوند، میتوانند بهطور قابلتوجهی از فرصتهای ایجادشده برای جستجو کلمات کلیدی بهره ببرند. محتوایی که با در نظر داشتن شبکههای اجتماعی تولیدشدهاند میتوانند به شکلی طراحی شوند که قابل اشتراکگذاری باشند و بنابراین عمدتاً بهصورت بصری و قابلمصرف توسط عموم میباشند.
محتوایی که لزوماً باهدف توزیع از طریق کانالهای پولی تهیهشده است، میتوانند به موضوعاتی بپردازند که بهصورت عادی و فعال توسط مردم مورد جستجو قرار نمیگیرند یا خیلی قابلیت اشتراکگذاری ندارند، اما درنهایت میتوانند بسیار اثرگذار باشند. این نوع از محتوا به برندها فرصتی برای ارائه محتوای شخصی به مخاطبین بدون در نظر داشتن قوانین عمومی جستجو یا شبکههای اجتماعی بهمنظور دیده شدن آنها توسط مردم را میدهد. به عبارتی این نوع از محتوا لزوماً بر هدف نهایی، یعنی همان تأثیرگذار بودن، متمرکز میباشند.

تبلیغات محتوایی و کسب و کار چطور باید انجام شود؟
باید در نظر داشته باشید که تولید محتوا و تبلیغات پر بازده موفق محتوایی برای کسب و کار B2B و B2C متفاوت است و هر کدام چالش های مربوط به خود را دارند. با این حال این مقاله حاوی نکاتی است که در هر دو حالت می تواند به شما کمک کند. پس آماده باشید تا 25 نکته ای که برای شما باید ذکر کنیم تا تبلیغات محتوایی موفقی داشته باشید، را ذکر کنیم.
1- از محتوایی که تولید کردید، برای درگیر کردن مشتریان خود در سیکل خرید با هوشمندی استفاده کنید.
2- از شبکه های اجتماعی خود برای معرفی بیشتر محتوایی که تولید کرده اید، استفاده کنید. (معمولا اینستاگرام و تلگرام می تواند به شما کمک بیشتری کند)
3- محتوایی که تولید کرده اید را در سایت های دیگر به نمایش بگذارید.
4- بهترین نوع بازاریابی شکل بازاریابی و تبلیغات به نظر نمی رسد.! اگر بخواهید مخاطبان خود را مجبور به دیدن ارزش های خود بکنید آن ها به زودی متوجه خواهند شد.
5- پست های کوتاه را فقط برای انجام کار ارسال کنید. محتوای طولانی را با 1000+ کلمه بنویسید تا رتبه جستجو، ترافیک و ارزش خواندن برای وب سایت، بهبود پیدا کند.
6- قبل از شروع برنامه ریزی یا تولید محتوا، یک شخص خریدار را پیدا کنید. به این ترتیب شما از این که چه کسی آن را بخواند و پاسخ هایی را که می خواهید را کسب می کنید. این موضوع منجر به پیشرفت می شود.
7- سایت های صنعت محبوب را لینک بدهدید که این موضوع ترافیک و همچنین توانایی برند تجاری شخصی ایجاد می کند.
8- از سرفصل های مقدماتی اجتناب کنید و از عناوین کوتاه، ساده وبهینه سازی شده استفاده کنید.
9- هرگز فرصت استفاده از ایمیل در بازاریابی محتوا را از دست ندهید. 80٪ از شرکت ها گزارش داده اند که ایمیل به طور مستقیم به درآمد اصلی آن ها وابسته است.
10- نقش پست های روزانه بلاگ به صورت پراکنده نیست و در نظرسنجی Hubspot، هشتاد درصد از بازاریابان روزانه از طریق وبلاگ خود حداقل یک مشتری را جذب می کنند، در مقایسه با 57 درصد که فقط ماهانه وبلاگ نویسی می کنند.
11- محتوای خود را به اشتراک بگذارید و از اشتراک گذاری اجتماعی در کنار محتوای خود استفاده کنید. شما می توانید از یک پلاگین برای ایجاد این روند ساده استفاده کنید.
12- محتویات قدیمی را به روش جدیدی بازسازی کنید تا محتوا را به کاربرانی که ممکن است آن را ندیده باشند، نشان دهید. Lee Odden، مدیر عامل شرکت TopRank Marketing می گوید: “در نهایت، محتوای لایسنس شده باید سطح معینی از ارزش منحصر به فرد را برای مردم فراهم کند.
13- سندیت محتویات خود را برای رسیدن به یک مخاطب جدید و برگشت دوباره مشتری به سایت خود، نشان دهید.
14- همیشه یک استراتژی محتوا ایجاد کنید، مؤثرترین بازاریابان محتوا احتمال بیشتری دارند که یک استراتژی مستند داشته باشند.
15- یک استراتژی مناسب برای ارتقاء محتوا ایجاد کنید. از یک چک لیست برای هر پست استفاده کنید که لیست کانال های اجتماعی و برنامه های کاربردی را که برای تبلیغ محتوای خود استفاده می کنید را نشان می دهد.
16- همیشه یک طرح برای ساخت مخاطبان خود داشته باشید. از ابزارهای بازاریابی محتوا، زمانی استفاده کنید که به شما کمک کند که به طور مرتب رشد کنید.
17- با لینک دادن به مطالب و یا نقل قول از سایت ها در بازاریابی محتوا، به مرجع با نفوذ اشاره کنید. سپس از طریق اعلان های اجتماعی، از طریق ایمیل، یا با یک ابزار مانند ContentMarketer.io، آنها را مطلع سازید.
18- گاهی اوقات بهترین نوع بازاریابی محتوا، از طریق ایمیل یا نامه واقعی است. تقریبا 70٪ کارت ها در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شوند، و در عوض 23٪ ارجاع می دهند. این یک چیز ساده است، اما برای کسب و کار یک برگ برنده است.
19- یک محتوای تک برگی را تولید نکنید. قطعات مختلف و چند برگی را تکرار کنید. یک نمونه عالی از این سریال 100000 دلاری نیل پاتل است.
20- به یاد داشته باشید از اصول اساسی بهینه سازی استفاده کنید تا تمام محتوای شما در هر کانالی، احتمال بیشتری برای تولید منجر به فروش برای تیم شما داشته باشد.
21- توجهتان را به تحلیل مطالب داشته باشید، بنابراین می توانید از موضوعات و محتواهای محبوب تر که در ترافیک به سایت شما وارد شده اند، را پیگیری کنید.
22- محتوای مورد علاقه نیز مهم است، اما به یاد داشته باشید که شامل مطالب همیشه پر بازدید است که ماه به ماه، سال به سال ترافیک آن ادامه خواهد یافت.
23- هنگام تولید محتوا، صرف نظر از نوع یا کانال، همیشه مخاطبان خود را متمرکز کنید. بری کلارک، بنیانگذار CopyBlogger می گوید: “در مورد داشتن یک وبلاگ بزرگ تمرکز نکنید. “تمرکز بر ایجاد یک وبلاگ باشدکه برای خوانندگان شما عالی است.”
24- در تبلیغات محتوایی صمیمی صحبت کنید و بنویسید مانند اینکه درست با یک دوست مکالمه داشته باشید. مخاطبان شما به احتمال زیاد ا با محتوائی رتباط برقرار کردند که به صورت ماهانه است. در سطح خود صحبت کنید شما کتابی نیستید…
25- شما نمیتوانید همیشه یک جور بنویسید وباید شرایط، تأثیرات و زمان های مختلف برای نوشتن را امتحان کنید. شرایطی را که برای خلاقیت شما مفید است، پیدا کنید.